הבונים החופשים: הלשכה הגדולה של בונים חופשים בישראל- Grand Lodge of Israel - www.myfraternity.org
top of page

הבונים החופשים: הלשכה הגדולה של בונים חופשים בישראל- Grand Lodge of Israe

לראשונה במושבה ראשון לציון, נבחר באופן רשמי לשמש כדגלה של מדינת ישראל.

ככל הנראה, הסופר האוסטרי היהודי לודוויג אוגוסט פרנקל היה הראשון שהעלה את הרעיון כי הצבעים הלאומיים היהודיים הם כחול ולבן, במתכונת המזכירה דגל, וזאת בשיר שפרסם בשנת 1864, לאחר ביקור בירושלים, בשם "צבעי ארץ יהודה". את השימוש המעשי בדגל זה, במתכונתו המוכרת, ניתן לשייך לימי העלייה הראשונה הסופר מרדכי בן הלל הכהן תיעד מסיבה לכבוד יום הולדתו ה-100 של אחינו משה מונטיפיורי, בשנת 1884, ובה "בפעם הראשונה גילינו לפני הקהל הרחב את צבעינו הלאומיים, כי רבים לא ידעו כי תכלת ולבן הם צבעי עמנו". בחירת הצבעים, הן על ידי פרנקל והן על ידי אנשי העלייה הראשונה, לא הייתה מקרית, שכן המדובר בצבעי הטלית בעלת פתיל התכלת, שמקורה בספר במדבר: ״וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת.״ (במדבר ט״ו, ל״ח). סמל מגן דוד ששולב בדגל, נמצא בתרבויות העמים מאז תקופת העת העתיקה אולם זוהה עם היהדות מאז, בפריטי אמנות ותשמישי קדושה רבים. אם מתוך ששמע על האירוע, או שגיבש את הרעיון בעצמו, הניף בשנת 1885 ישראל בלקינד, מחלוצי תנועת ביל״ו, את הדגל במתכונת דומה לדגל ישראל כיום אותו הכין יחד עם פאני מאירוביץ' ("יריעת אריג לבנה: שתיים-שתיים רצועות של תכלת משני קצותיה דוגמת הטלית שלנו ומגן דוד של תכלת באמצע"), בחגיגות שלוש שנים להיווסדה של המושבה ראשון לציון. דגל זה, שכונה "דגל ראשון לציון". בדגל דומה השתמש מיכאל הלפרן באירוע "החגיגה המשולשת" בנס ציונה בשנת 1891, וכן השתמש בו "מסדר בני ציון" בבוסטון באותה השנה.

דגל זה הועדף על פני "דגל שבעת הכוכבים" שהציע הלואיס בנימין זאב הרצל (תמונות מצורפות). שאלת דגל מדינת היהודים נדונה כבר בספר "מדינת היהודים" של בנימין זאב הרצל, שיצא לאור בשנת 1896. הרצל הציע דגל בעל מסר אוניברסלי - רקע לבן המסמל טוהר, ועליו שבעה כוכבי זהב שיסמלו את שבע שעות העבודה היומיות במדינה היעודה. הימים היו ימי המאבקים החברתיים הראשונים, בעיקר בסוגיות של תנאי העבודה, והגבלת אורכו של יום העבודה נחשבה להישג מרכזי של תנועות הפועלים הראשונות. להלן תיאור הדגל כפי שמופיע בספר "מדינת היהודים": ״אין לנו דגל. אנו זקוקים לדגל. בשעה שרוצים להנהיג אנשים רבים מן ההכרח הוא להניף סמל מעל לראשיהם. אני מתאר לעצמי דגל לבן עם שבעה כוכבי-זהב. היריעה הלבנה מסמלת את החיים החדשים, הטהורים; הכוכבים הם שבע שעות-הזהב של יום העבודה שלנו, שכן בסימן העבודה הולכים היהודים אל הארץ החדשה.״

הרצל קיווה שמדינה חדשה המבוססת על עבודה בעמל כפיים ושבע שעות עבודה, עושות צדק עם העובדים ואלה יחזקו את שאיפת היהודים לשוב לארצם. "אכן יום שבע השעות דרוש לנו כקריאת היאספות עולמית לאנשינו, שמן הראוי שיבואו מרצונם החופשי. זו צריכה להיות באמת ארץ הבחירה". שבעת הכוכבים התכנסו במרכז הדגל בצורה כזאת ששישה מהם יצרו צורת מגן דוד, שהכוכב השביעי מרחף מעליו. סמלי הערים תל אביב (הקרויה על שם הספר "אלטנוילנד"), הרצליה (הקרויה על שמו של הרצל), נס ציונה ורמת גן (תמונה מצורפת) כוללים את שבעת הכוכבים של הרצל. הכוכבים בעלי שישה קודקודים כדי שיזכירו מגני דוד. בהרצליה יש שדרה הנקראת "שדרת שבעת הכוכבים" ובסופה מחלף המכונה "מחלף שבעת הכוכבים". שבעת הכוכבים באו גם לידי ביטוי בדגלה של חברת הספנות הישראלית צים. בחודש נובמבר שנת 1947 רכשה צים חברת השיט הארץ-ישראלית בע"מ בשותפות עם חברה אנגלית אונייה ראשונה וקראה לה "קדמה". קדמה הייתה רשומה בלונדון והניפה בנוסף לדגל הבריטי בירכתיים, דגל עברי על חרטומה, דגל עם "שבעת הכוכבים"' המסמלים גם את "שבעת הימים" - כל האוקיינוסים בהם יפליגו ספינות החברה.

דגלי מדינות העולם משופעים בכוכבים, בכמות רבה בהרבה מצמחים, בע"ח וסתם סמלים. ברוב המקרים משמעות הכוכבים בדגלים אינה באה לבטא את גרמי השמים אלא משמעות אחרת לגמרי המבוטאת באמצעות כוכבים (איים, חבלי ארץ, מספר שנים, מספרים וכדו'). אך קיימות מדינות לא מעטות בהם הכוכבים בדגל מסמלים את כוכבי השמים. מלבד כוכבים מרובים בדגלי מדינות העולם גם ציורי השמש והירח, או ירח וכוכב, אך לא נעסוק בהם כאן. הדגלים מונפים אל על וכמו הכוכבים גורמים לאדם להרים עיניים למעלה, אל הנשגב והנעלה הנמצא בגבהים. דגל הוא אות וסמל והוא נושא מטען תרבותי, היסטורי, אומנותי ועוד. בדיוק כמו כוכבי השמים שגם הם נושאים מטען והשפיעו על התרבות האנושית וכבר במקרא נאמר על הכוכבים: "והיו לאותות ברקיע השמים" (בראשית א').

כאמור, בדגלי מדינות רבות מופיעים כוכבים, אך קבוצות כוכבים נדירות יותר. הקבוצה שזכתה להופיע הכי הרבה פעמים בדגלי העולם היא קבוצת "הצלב הדרומי". למרות היותה קבוצה קטנה יחסית, חשיבותה רבה (איתור הציר הדרומי). כך היא מופיעה בדגלי אוסטרליה, ניו זילנד ועוד מדינות רבות, שהמאפיין אותן הוא עובדת היותן מדינות דרומיות בכדוה"א.

מדינה אחת באזור הצפוני של כדוה"א בחרה בכוכבים כדגלה. דגלה של אלסקה זרוע ב 8 כוכבים – כוכבי קבוצת "הדובה הגדולה" המראים על כוכב הצפון. מעניין, שאת הדגל של אלסקה עיצב ילד בן 13 והוא התקבל פה אחד (תמונה מצורפת).

המדינה עם הדגל המשופע ביותר בקבוצות כוכבים היא ברזיל. על דגלה יש קבוצות כוכבים המראות את השמים מעל ריו דה ז'ניירו בירת ברזיל בעת ההכרזה על הקמת הרפובליקה ב1889 לא פחות מ-27 כוכבים

ו-9 קונסטלציות בדגל ברזיל.



Tags:

0 comentário
bottom of page